Smartlog v3 » Carsten Fogh Nielsen » Min perfide kommentar
Opret egen blog | Næste blog »

Carsten Fogh Nielsen

"Oplysning er menneskets udgang af dets selvforskyldte umyndighed." (Immanuel Kant)

Min perfide kommentar

14. Sep 2006 21:04, Blodrød Pingvin

Så har jeg forfattet min første virkeligt perfide blogkommentar. Jeg prøver normalt at være (forholdsvis) afbalanceret, men David Gress fik (undskyld sproget) mit pis i kog, da han ovre på Punditokraterne 1) forsøgte at undslå sig en filosofisk diskussion af frihedsbegrebet og 2) i samme åndedrag dissede Kant: "Stakkels Kant. Det var ham, der fik den fatale tanke, at vor erkendelse ikke kan være af virkeligheden, men kun af erkendelsen selv. Hvilke katastrofer har han dog ikke anrettet." Citat David Gress.

Noget sådan kan man ikke byde en ærlig kantianer, så jeg måtte gribe til stærkere brug af ironi og syrligt henkastede fornærmelser end jeg normalt anvender, hvilket resulterede i følgende kommentar (læs den i sammenhæng her):

Kære David Gress

Det er da fint, at du gerne vil diskutere uden at fortabe dig i "filosofiens germanske tåger". Men kan du så for helv... ikke lade være med omgående at fejlfortolke Kant?

At Kant mente, at vi ikke kan erkende virkeligheden, men kun erkendelsen selv, er sådan noget som man forventer at en vaks gymnasieelev, en lidt tungnem førsteårsstuderende på filosofi eller måske Hans Hauge kunne finde på at sige. Så vidt jeg ved er du ingen af delene.

Det eneste resultat sådant et udsagn har er jo at få folk som mig til at skrive indlæg, hvor vi brokker os over, at du har fejlfortolket Kant. Og så risikerer diskussionen jo netop at fortabe sig i de germanske tåger.

Jeg tror ikke, at min kommentar får David G til at ændre mening om noget som helst, men i det mindste fik jeg det bedre efter at have skrevet den.

Kommentarer

  1. Henrik Jøker Bjerre
    15. Sep 2006 10:59
    1

    "Kant og den tyske idealisme er alt sammen vrøvl og usandheder. Stakkels tyskere. For hvis jeg nu træder ud over altanen, så falder jeg ned. Ergo er morlille en sten."
    Godt at du trods alt beherskede dig, Carsten!

  2. Carsten Fogh Nielsen
    15. Sep 2006 11:20
    2

    Jeg ved snart ikke: At sammenligne nogen med Hans Hauge er måske ikke ligefrem behersket :-)

  3. Irene
    16. Sep 2006 20:36
    3

    Må jeg spørge lægmandens dumme, firkantede spørgsmål?

    Hvorfor er det så vigtigt altid at beherske sig i en diskussion? I krig er det en anden sag, men ordbeherskelse forstår jeg ikke nødvendigheden af ...

  4. Carsten Fogh Nielsen
    16. Sep 2006 21:26
    4

    Ved ikke med andre, men personligt kan jeg bare ikke lide at tabe beherskelsen, hverken på den ene eller den anden måde. Og fra et mere filosofisk synspunkt, så tror jeg ikke, at man får mere ret af at råbe højt/tabe beherskelsen.

    Desuden: Hvis man ønsker at diskutere, og ikke blot få sin diskussionspartner til at klappe i, er det ofte nødvendigt at beherske sig, ellers får man bare fornærmet dem, så de ikke gider diskutere mere. Og derudover har jeg i et par blogdiskussioner her og der set, hvordan det kan gå, når folk taber beherskelsen. Det kan ende ret grimt.

    Men heldigvis er alle ikke så sarte som jeg :-)

  5. Irene
    16. Sep 2006 23:28
    5

    Godt så!

    Jeg synes man skal passe på med ikke at blive så behersket at man reelt er tandløs. Livet bliver så kedeligt hvis der slet ingen passion er ...

  6. Mads Dam
    19. Sep 2006 03:37
    6

    Ang: "Hvorfor er det så vigtigt altid at beherske sig i en diskussion?"

    Måske drejer det sig om forskellen på at tale med eller til folk..?

    Apropos, jeg læste etellerandet sted på nettet den observation, at hvis en af deltagerne i en diskussion begynder at sammenligne modparten med hitler/nazisme, så er samtalen næsten altid kørt af sporet og kan ikke genoplives. Det lyder sandsynligt. Jeg fornemmer i hvert fald, at det kunne være ovennævnte forskel der er på spil.

    Iøvrigt, det lyder som om hr Gress forkaster sin (manglende) erkendelse af Kant, snarere end Kant selv. (Jeg prøver her at være lidt ironisk.) Hvor gresseligt...

    Med hensyn til beherskelse generelt: Jeg ihukommer et gammelt Asger Jorn-citat: Hvis man ikke går for vidt, er der slet ingen grund til at gå! (Her bør man nok have konteksten med, for han sagde det vist i 50'erne. I 60'erne ville det nok have betydet noget ganske andet...)

  7. klaus
    19. Sep 2006 09:51
    7

    ja, i 50'erne behøvede man ikke gå så langt for at træde nogen over tæerne...

  8. Carsten Fogh Nielsen
    19. Sep 2006 10:15
    8

    Goodwins law: "As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

    Og angående det med at gå for vidt, så kan jeg næsten ikke lade være med at citere Poul Borum, som under et interview i TV en gang i 1980erne, af journalisten bl.a. blev spurgt:
    - Hvordan står De egentlig i forhold til denne nymodens såkaldte "heavy metal", hr. Borum?
    Mesteren svarede:
    - Jeg står ikke. Jeg bevæger mig.

  9. klaus
    19. Sep 2006 10:26
    9

    ja, det kunne hitler ikke have sagt bedre... og så fik vi afsluttet den kommentartråd...

Tags

Arkiv